Iedere dag neem ik me voor om op tijd naar bed te gaan. De zeldzame keer dat het me lijkt te lukken, wordt er altijd net een kind wakker. Nog even een knuffel of een slokje water en ik ben zo weer een half uurtje verder. Sinds ik moeder ben, blijft die nachtrust een uitdaging. Iedere dag weer de afweging tussen een extra uurtje voor mezelf of een uurtje extra slapen. Toch is voldoende slaap een van de belangrijkste voorwaarden om voldoende energie te hebben voor het moederschap.

Energie in het moederschap

Het moederschap vraagt veel van een vrouw. Had je eerst alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf en je werk. Nu komt daar de zorg voor je kinderen bij. Kon je eerst nog wel eens een nachtje doorhalen en op halve kracht de werkdag doorkomen. Op halve kracht moeder zijn is er niet bij. Ben jij moe, futloos of chagrijnig? Je kinderen pikken dit meteen op. Ze zijn net een spiegel, ze gedragen zich hetzelfde als jij.

Wil jij het moederschap aan kunnen, dan is het zaak dat je voldoende energie hebt.

Zorg goed voor jezelf. Dit start bij voldoende slapen, voldoende bewegen en gezond eten. Daarnaast heb je voldoende ruimte voor ontspanning en tijd voor jezelf nodig.
De uitdaging zit in het weten wat je nodig hebt en het stellen van de juiste prioriteiten. Alleen

zo kun jij voor jezelf de juiste balans vinden tussen je gezin, je werk en jezelf.

Jouw behoeftes

Je ontdekkingstocht start bij jouw behoeftes. Wat heb jij nodig om je goed te voelen?

Dit kun je heel breed bekijken. Denk hierbij aan de uitdaging in je werk, persoonlijke ontwikkeling en sociale contact. Maar ook wat jij nodig hebt om je belastbaarheid te vergroten. Want hoe meer jij aankunt, hoe meer energie je hebt en hoe makkelijker jij het moederschap aankunt. Je belastbaarheid vergroot je door goed voor jezelf te zorgen. Zoals ik hierboven al beschreef, spelen slaap, voeding, beweging en ontspanning hierin een grote rol.

Uitdagingen

Het moederschap zit vol uitdagingen. Zo krijg je te maken met steeds veranderende ritmes, patronen en taken. In de meeste gevallen zijn de behoeftes van je kinderen hierin leiden. In de eerste periode zal het vooral draaien om honger, slapen en geborgenheid. Later komen schooltijden, zwemlessen, speelafspraakjes en bewuste aandacht bij. Negeren van deze behoeftes kan maar tot op zekere hoogte. Je kinderen hebben je ook echt nodig, ook als dit botst met jouw behoeftes. Het vinden van een balans hiertussen is de grootste uitdaging van het moederschap.

Want hoe maak je de keuze tussen jouw behoeftes en de behoeftes van je kinderen?

Te veel voor je kinderen kiezen kan leiden tot depressieve gevoelens of burnout klachten. Te veel voor jezelf kiezen zorgt dat je kinderen niet lekker in hun vel zitten en zich daardoor niet goed kunnen ontwikkelen.

In de ideale balans vind je genoeg ruimte om voor jezelf te zorgen en is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, sociale contacten (verbinding) en een gevoel van vrijheid. Weet wel dat dit nooit optimaal kan zijn, zolang je kinderen je nodig hebben. Maar maak er wel bewust ruimte voor. Alleen zo voel jij je goed. En als mama zich goed voelt, gaat het goed met het hele gezin!

Deze blog is geschreven door Hanny van Best9Moms. Hanny is zwangerschaps- en mamacoach en pre- en postnataal trainer. Volg haar ook op Facebook en Instagram.